HírekSafar még Witzmannak is ellentmond - Interjú a Fő utca új közlekedési rendjének tervezőjével - Ilyen lesz a megújuló Krúdy sétány

2022.08.03. 13:46

Ízelítő az augusztusi Siófoki Hírek cikkeiből. 

„Siófok jó szériában van, fejlődik”

„Siófok nem fejlődik kellőképpen”

Az első mondat Witzmann Mihálytól, térségünk kormánypárti országgyűlési képviselőjétől, a második dr. Safar Ahmed önkormányzati képviselőtől (Fidesz-KDNP). Részletek az augusztusi Siófoki Hírekben, íme, némi ízelítő a cikkből:

„... A városvezető őszinte csodálkozásának adott hangot, amiért a kormánysajtóban megjelent írásban dr. Safar Ahmed önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP) úgy nyilatkozott, Siófok nem fejlődik, lemaradt; Lengyel Róbert szerint az elmúlt két hét három átadója a válasz erre, hiszen ezekben a nehéz időkben is van előrelépés, fejlődés Siófokon.

A Siófoki Hírek megkérdezte Safar Ahmedet: miért nyilatkozta ezt?

„Mert Siófok valóban nem fejlődik úgy, ahogyan sokan szeretnénk, irigylem más Balaton-parti települések fejlődését – válaszolta a képviselő. – Ez nem az én, pontosabban nem csak az én véleményem. A 17 kilométernyi Balaton-partból 13 kilométer „hozzám tartozik”, naponta járom a területet már a második ciklusban, hallgatom a lakosság véleményét, közöttük élek. Mondhatom, a többség véleménye ugyanez: Siófok nem fejlődik kellőképpen. Nem csak járdák hiányoznak az üdülőterületről, hanem néhol a csatorna is, ami a 21. században nonszensz. Továbbá más infrastrukturális fejlesztések is hiányoznak, nagy szabadstrandi területeink vannak, melyek valójában nem strandok, így nem is tudjuk pályázat útján fejleszteni...¨

...

Interjú a Fő utca új közlekedési rendjének tervezőjével. 

„...Fák, sok zöld, kiülők, autóforgalom alig: ha hirtelen ugranánk az időben jó pár évet, szerintem alig volna olyan, akinek ne tetszene az akkori Fő utca, még az ottani ingatlanok értéke is emelkedne. Hiszen még a változás elején vagyunk, még csak egy aprót léptünk. Az élhetőbb város megteremtése egy várostervezési irányelv, nyugaton már régóta működik, emiatt is annyira élhető Bécs, és ennek hiánya miatt nem az például Budapest; élhető városban jó sétálni, bringázni, kiülni egy parkba, teraszra. Egy helyi példa a Fő utca keleti feléről: a réteses üzlet ki szokott tenni egy kis asztalkát a járdára, ahol régebben mellette még volt egy szűk babakocsinyi hely, aztán meg már rögtön egy autó parkolt a járdán. A változás óta „belakták” az emberek a gyalogos részeket. Gyalogolni, kerékpározni jó az egyéni edzettség szempontjából is, de közösségi szinten is. Én is mehetnék a gyerekért bölcsődébe autóval, de nem teszem, már csak azért sem, mert bár buszt is vezetek, Siófokon belül nem használok autót, mert nincs rá szükség, kicsik a távolságok.

Ennek a szemléletnek az „átültetése” alighanem hosszú folyamat lesz…

– De valamikor el kell kezdeni és éppen ezt tesszük. Senkit sem akarunk bringára vagy gyaloglásra kényszeríteni, csak a lehetőséget adjuk meg erre. Olyan körülményeket, feltételeket teremteni, hogy jó legyen bringázni, mert nem veszélyes. A Fő utca nyugati oldalán lévő, kétirányú kerékpársáv például ma életveszélyes, nem is nagyon használják a bringások. A Fő utca keleti oldalán ellenben ma már biztonságos kerékpározni. Vagy hogy jó legyen sétálni, mert sem hőgutát nem kap az ember, sem a benzingőzt nem kell szívnia. Többen felvetették, hogy miért nem elég a Tanácsház utca meg az Indóház utca a bicikliseknek, de ugyanígy fel lehetne tenni azt a a kérdést is, hogy miért nem elég ez a kettő az autósoknak is, miért kell behajtaniuk nekik még a Fő utcára is?…Az, hogy élhetőbb városban éljünk, közös ügyünk: kevesebb dugó, kevesebb zaj, légszennyezés legyen. Egészen idáig egy négysávos belvárosi „autópálya” volt a Fő utca, márpedig az nem kívánatos egy város kellős közepén.

Annak, hogy kevesebb autó hajtson be a belvárosba, nem előfeltétele, hogy előbb parkolóházat-parkolóhelyeket alakítsunk ki, ahol az emberek letehetik a járgányaikat?

– Ne letegye, hanem hagyja otthon! A parkolóház csak „aszpirin”. Nem megoldás. Sokfélék az autósok, sokan ingáznak, de nagyon sokan városon belül közlekednek (és ne felejtsük el azt sem, hogy 100 emberből 60 nem autóval közeledik), Siófok is 3 kilométeres város, minden azon belül van, még Szabadifürdő és Kiliti is. Az emberek az alapján választanak közlekedési eszközt, hogy megnézik, hogyan tudják a leggyorsabban, legbiztonságosabban, legolcsóbban elérni a célpontjukat. A bicikli ma csak az olcsóság terén versenyképes. Én például az új zöld rollerekben is nagy jövőt látok, bár ma még kapja a kritikát rendesen az is a közösségi médiában. Minden rolleres is akár eggyel kevesebb autót jelenthet, de a bringásokra ez biztosan igaz (az autók nagy részében is egy személy ül). Azt kéne megérteni mindenkinek, még a megrögzött autósoknak is: a változás nem ellenük, hanem éppen hogy értük van. Ha kevesebben autóznak, több lesz a hely az utakon, a parkolókban, nem beszélve a környezeti állapot javulásáról...”

A teljes interjú az augusztusi Siófoki Hírekben.

.

..

Ilyen lehet majd a megújuló Krúdy sétány.

További látványtervek az augusztusi Siófoki Hírekben.