HírekElkezdődött: menet közben is alakul a Fő utca új forgalmi rendje

2022.07.03. 11:42

A Széchenyi utcától a Dózsáig tartó keleti szakasszal kezdődött el a Fő utca forgalmi rendjének fokozatos átalakítása. Megváltozott ugyan az eddig megszokott közlekedési rend, de a változtatás folyamatos, több módosítást még a minapi bejáráson észleltek nyomán is végre kell hajtania a kivitelezőnek.

Ahogyan már megírtuk, a gyalogos és kerékpáros közlekedés ösztönzését, az autóforgalom jelentős csökkentését javasolja a Fő utcán és a csatlakozó utcákban a siófoki városháza megrendelésére készült tanulmány. A változtatások első fejezeteként megváltozott a forgalmi rend a Fő utca keleti szakaszán, a Széchenyi utca és a Dózsa György utca között.

A régen kialakított négy forgalmi sávon az utóbbi években a gépjárműforgalom csökkent, mely már nem teszi indokolttá a négy forgalmi sáv fenntartását. Az új forgalmi rend kialakításával a város célja, hogy egy mindenki számára biztonságosabb, kényelmesebb és élhetőbb útszakaszt alakítson ki a város szívében. Az átalakítás részeként a négy autós forgalmi sáv egy-egy sávra csökken, melyen a gépjárművek közlekedhetnek. A járda mellett kerékpársávot alakítottak ki a Fő utca mindkét oldalán, a biztonságos kerékpárforgalom érdekében. A déli oldalon a parkoló autók részére a külső forgalmi sávban jelöltek ki parkolóhelyeket, így a járda teljes szélességében a gyalogosoké marad, hogy babakocsival és kerekesszékkel is kényelmesebben lehessen közlekedni.

A parkolókat a kerékpársávtól egyelőre nem, de a jövőben zöld sziget választja majd el, a parkolók között szakaszosan fákat telepítenek, melyek árnyékot adnak a parkoló autóknak és szűrik a gépjárművek által kibocsátott káros anyagokat. A buszpályaudvar előtt a Fő utca északi oldalán a kanyarodó buszsávot megszüntették és később fasor telepítését tervezik, addig is a jövőben kiültetendő fákat dézsákban helyezik el az érintett területen. A Balaton-part könnyebb megközelítése érdekében kanyarodósávot jelöltek ki a Kinizsi utcai kereszteződés előtt. Az új forgalmi rendet jelen szakaszban burkolatfestéssel jelölik. A forgalmi változtatásokkal egyidejűleg az érintett területen 30 kilométeres sebességhatárt vezettek be, ezzel is segítve a biztonságosabb kerékpáros és gépjárműforgalmat. A végleges kiépítésre (szegélyekkel, növénytelepítéssel) a következő években, a pénzügyi lehetőségek függvényében kerülhet sor.

A napokban helyszínbejárásra invitálta dr. Lengyel Róbert polgármester a hivatali illetékeseket, valamint a jegyzőt és az aljegyzőt. „Miközben a biciklisek dicsérik a változást, sok a kritika, különösen a taxisok, az autóvezetést oktatók részéről, s mivel komoly változtatást hajtunk végre, azt mondtam a kollégáimnak, győződjünk meg róla a helyszínen, hogy ezekből mi jogos és mi nem” – így a városvezető. Ez a terv végül várakozáson felül sikerült, hiszen perceken belül „rögtönzött lakossági fórum”, kisebbfajta „villámcsődület” alakult ki a Fő utcán. A hivatali szemlélőkhöz taxisofőrök, oktatók csatlakoztak, éppen arra járó kerékpáros is elmondta észrevételét, sőt, közben az átalakítást megtervező, Siófokon élő okleveles közelekedésmérnök is „befutott”.

A csaknem egyórás „fórum” érveléskavalkádját összefoglalva az alábbi felvetések érkeztek a taxisok és oktatók, tehát a városban sokat közlekedők részéről:

- Furcsállják, hogy miért került a legszélső sávba a kerékpárút, szerintük így a beljebb parkoló autók ajtajának a kinyitása balesetet okozhat;

- A régi felfestések nem lettek rendesen eltüntetve, ez zavart okoz, az egyik oktató azt mondta, a napokban egy 30 órát már levezetett tanulója megállt és azt kérdezte, most merre kell mennie...;

- Megszüntették a járdán parkolást, de a mozgáskorlátozottak továbbra is odaállhatnak, ami a balesetveszélyt növeli, hiszen a biciklisávon „átvágva” kell kikanyarodniuk az útra;

- Nagyon nehezen kanyarodnak ki a buszok a pályaudvarról, kénytelenek átmenni a szembe sávba;

- Az új forgalmi rendre felhívó tábla a Széchenyi-Fő utca kereszteződésében magasan is van, nem is kellően feltűnő;

- Rövid a kanyarodósáv a Kinizsi utca felé, különösen nyáron dugók várhatók emiatt, ott a déli oldali új parkolóhelyek is feleslegesek, hiszen nagy és amúgy is kevéssé kihasznált parkoló van mellette;

A kritikusok „érveltek” azzal is, hogy „30 éve úgy volt és jó volt az úgy”…

Ezek után egy csokorra való a hivatali illetékesek, a tervező, a polgármester, valamint a városrész képviselőjének válaszaiból:

- A tervező úgy érvelt: sokkal nagyobb lenne a balesetveszély, ha az autóparkolókat alakították volna ki közvetlenül a járda mellett és a biciklisávot a forgalom felől, hiszen a statisztika szerint az autók többségében egy ember ül, balra történő ajtónyitás tehát biztos, jobb oldalra ugyanez sokkal kevésbé valószínű… Juhász Attila képviselő szerint ha mindenki szabályosan közlekedik (gyakrabban belenéz például a visszapillantó tükörbe), az csökkenti leginkább a balesetveszélyt;

- Szira István városházi csoportvezető szavaiból kiderült: a környezeti terhelés csökkentése volt az első számú szempont, a kritikusok főként az autósok szempontjából bírálják a változást, de itt nem elsősorban az ő érdekeiket vették figyelembe. Azt is mondta, „az a kívánatos, hogy széles aszfaltcsík ne menjen be a belváros közepébe. Ahol csak lehetséges, alakítsunk ki zöld sávot, a forgalom elől elzárt területek például faültetésre vannak szánva, ezeket az önkormányzat anyagi lehetőségeinek függvényében tesszük majd meg”. Papp László osztályvezető azzal kapcsolódott kollégájához: „Kerékpártárolók, fák, kiemelt szegély, járdaszegély, fű, egyszer majd zöld és árnyékos Fő utca lesz, ezzel válaszolunk a klímaváltozásra, a felmelegedésre. A 16 méter széles aszfaltsáv nyáron ontja a forróságot… Sok változás a jövő zenéje, de ez az első kis szakasz sem végleges még, a műszaki átadás sem történt még meg…”. A siófokiak 60 százaléka nem közlekedik autóval – idézték a statisztikát a városházi szakemberek, hozzátéve: egyre több az autó, és ebben a helyzetben kérdés, újabb és újabb parkolóhelyeket építünk-e nekik, vagy éppen ellenkező irányba igyekszünk terelni a belváros közlekedését? A tervező azt mondta: lenne egy fogadása arra, hogy már az idei nyár végére megnő a kerékpáros fogalom a Fő utca ezen szakaszán és legalább akkora lesz, mint az autóforgalom.

- Lengyel Róbert polgármester szerint sem indokolt a Fő utca teljes szélességét meghagyni az autóforgalomnak, hiszen sokkal kevesebben közlekednek ott, amióta megszűnt az átmenő forgalom lehetősége (ami egy belvárosban nem is kívánatos, jegyezte meg a tervező közlekedésmérnök). Ő maga is tapasztalta, hogy rövid a kanyarodósáv a Kinizsi utca felé, azon mindenképpen változtatni kell, mint ahogyan az új forgalmi rendet jelző táblát is jól láthatóvá tenni, s más jelzőtáblákat is egyértelműsíteni. Abban maradtak továbbá a városházi illetékesekkel, hogy a Kinizsi utca előtti, újonnan felfestett déli oldali parkolóhelyeket megszüntetik, ott az autók továbbra is felállhatnak a járdára, az úton is könnyebbé válik így a továbbhaladás keleti irányba. A polgármester szerint fontos teendő még, hogy ne csak „félig-meddig”, hanem lehetőség szerint teljesen tűnjön el a most kétségtelenül zavaró régi csíkozás az úttestről. A rögtönzött utcafórum végén, megköszönve az észrevételeket, megjegyezte: a döntés előtt ezúttal is kikérték közlekedési szakemberek, így például a rendőrség illetékeseinek a véleményét is...

S végül egy rövid párbeszéd a kritikusok és Szira István között:

- Amúgy is kevés a parkolóhely a városban...

Nem a parkolóhely kevés, az autó sok…


Folytatódik a Fő utca forgalmi rendjének átalakítása újabb szakaszokon, a nyári szezon után a nyugati oldal következik a mini körforgalommal.

F. I.